Günün kızı o: HBO yıldızı ve popüler kültür simgesi olarak yükselen Sydney Sweeney, modadan sinemaya bir marka yüzü olmanın ötesine geçti. Euphoria ve The White Lotus performanslarıyla Gen Z’nin favori oyuncularından biri haline geldi ve 2025 yazında American Eagle’ın en büyük reklam kampanyasında yer aldı. Sweeney’nin ‘Sydney Sweeney Has Great Jeans’ sloganıyla sosyal medyayı ve billboard’ları süsleyen kampanyası, şirketi kısa zamanda kâra geçirmeyi başardı. Moda devinin hisse senedi kampanya sonrasında yaklaşık %10–18 oranında artarak 200–400 milyon dolarlık piyasa değerini artırdı; bu artış sıra dışı bir ‘meme-stock’ etkisiyle beslendi.
Ancak reklam, içerdiği iddialı kelime oyunu nedeniyle eleştirilerin de odağında… Kampanyada vurgulanan genetik özellikler -özellikle Sweeney’nin mavi gözlü, sarı saçlı fiziksel görünümü- sosyal medya kullanıcıları tarafından ‘Nazi propagandasının söylemi ‘beyaz üstünlük’e gönderme’ şeklinde yorumlandı. Jeans kelimesinin fonetik açıdan ‘Genes/Genler’ ile örtüşmesi de durumu iyice çetrefilli bir hale getirdi. Birçok aktivist ve influencer reklamı “Nazi ruhunun yansıması” olarak tanımladı.
Bazı yorumcular ise eleştirileri aşırı tepkisel ve kültürel duyarlılık eksikliğine bağladı. Kullanıcılar reklamı “anti-woke zaferi” olarak savundu, bazı medya yazıları da tepkinin abartılı olduğunu ve kampanyanın ırkçılığa değil, cinselliğe dayalı reklam olduğunu savundu.
BİLİNÇLİ BİR HAMLE Mİ?
Öte yandan kampanya sosyal fayda da içeriyordu. Sydney Sweeney iş birliğiyle hazırlanan “Sydney Jean” modelinden elde edilen tüm gelir, domestic violence awareness çalışmaları yürüten Crisis Text Line adlı yardım kuruluşuna bağışlandı. Bu reklam stratejisi, reklam uzmanları tarafından “tamamen bilinçli şekilde tahrik edici” olarak tanımlandı. Uzman Emily Taylor, kampanyanın eleştiriye açık kurgusunun özellikle genç muhafazakâr Gen Z kitlesini hedeflediğini ve tartışmanın hesaplı bir pazarlama unsuru olduğunu savundu.
Sydney Sweeney, bugün sadece kamera önünde değil ‘kültür politikası’ içinde de dikkatlerin odağında. O, hem kendini yöneten bir marka hem de tartışmanın merkezine oturtulmuş bir ikon haline geldi. American Eagle kampanyası yaz sezonunda satışları ve görünürlüğü artırsa da, kimi çevrelerce moda ve etik değerlerin kesiştiği sınırda bir uyarı hikâyesine dönüştü.
