AYSEL YÜCEL
Kurye sektöründeki büyümenin yanı sıra otomobile erişimin zorlaşması ve akaryakıt fiyatlarındaki yükseliş, motosiklete olan talebi hızlandırdı. Toplumun ulaşım alışkanlıkları, şehirleşme, trafik yoğunluğu ve yaşam tarzındaki değişimler de bu talebi destekliyor. 2024’ü rekorla kapatan motosiklet pazarı, ek vergilerin etkisiyle bu yıl yavaşlasa da yerli üretim adımları sektöre yeniden ivme kazandıracak. Bu yıl başında uygulamaya giren yeni vergi düzenlemeleri pazarda daralmaya neden oldu. Ticaret Bakanlığı, Avrupa Birliği dışındaki ülkelerden yapılan motosiklet ithalatında ek gümrük vergisini yüzde 20’den yüzde 30’a yükseltirken, gözetim vergisinin kapsamını da genişletti. Bu düzenlemeler sonucunda motosiklet fiyatlarında yüzde 200’e varan artışlar yaşandı.
TOPARLANMA MAYIS AYINDA BAŞLADI
Motosiklet Endüstrisi Derneği (MOTED) verilerine göre, yılın ilk dört ayında trafiğe kaydı yapılan motosiklet sayısı geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 36 azalarak 226 bin 466 adette kaldı. Ancak mayıs ayında daralma yavaşladı. Nisan ayına göre satışlar yüzde 13 artışla 94 bin adedi aşarken, yıllık daralma yüzde 15 seviyesine geriledi. 2025’in ilk beş ayında toplam 320 bin 599 adetlik motosiklet satışı yapıldı. MOTED Başkanı Başarı Erbaş, 2025’in bazı teknik düzenlemelerin ilk kez uygulandığı yıl olması nedeniyle, özellikle yılın ilk iki ayında “seri sonu araç izinleri” konusunda yaşanan tecrübe eksikliklerinin satışları olumsuz etkilediğini belirtti. Erbaş, “Yılın ilk iki ayında satışlar neredeyse hiç yapılamadı. Bu nedenle pazar yüzde 31 küçülmüş gibi görünse de bizim esas aldığımız veri mayıs ayı. 2025’in ilk beş ayında toplam 320 bin 599 adetlik satış yapıldı. Buna göre daralma yüzde 15,4 seviyesinde. Yıl sonunda pazarın yaklaşık 900 bin adet civarında gerçekleşmesini öngörüyoruz” dedi.
MARKALAR YERLİ ÜRETİM İÇİN DÜĞMEYE BASTI
TÜRKİYE MOTOSİKLET pazarındaki hızlı büyüme, yabancı markaların yatırım iştahını artırırken; artan ek vergiler de yerli üretimi teşvik etti. Tayvanlı Kymco Türkiye’de üretime başlarken, Japon devi Honda da fizibilite çalışmalarına başladı. Şirket, Ege Bölgesi’nde planladığı fabrika yatırımının kapasite ve model detaylarını temmuz ortasında açıklamayı planlıyor. Öte yandan, Ford Otosan bünyesinde geliştirilen yerli marka Rakun, birkaç yıllık aranın ardından Actio çatısı altında yeniden piyasaya dönüyor. Rakun City modeli, yılın son çeyreğinde yollarda olacak.