AYSEL YÜCEL
Küresel iklim kriziyle birlikte tüm dünyada çevreci araçlara geçiş süreci ivme kazandı. Türkiye’de de alternatif yakıtlı otomobillere talep hızla artıyor. elektrikli ve hibrit motora sahip otomobillerin toplam satışlardan aldığı pay, yüzde 40’ı aştı.
Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği (ODMD) verilerine göre, 2025 yılı Ocak-Nisan döneminde Türkiye otomobil ve hafif ticari araç satışları, yıllık bazda yüzde 2,7 oranında artarak, 381 bin 636 adet oldu. Otomobil satışları, ilk dört ayda yüzde 4,9 artarak 309 bin 204 adede ulaştı. Benzinli ve dizel araçların pazardaki payı düşmeye devam ederken, talebin kaydığı hibrit ve elektrikli araç satışları ise rekor seviyelerde arttı Ocak-Nisan 2025 döneminde, hibrit otomobil satışları yıllık bazda yüzde 102 artarak 88 bin 856 adede ulaştı. Bu dönemde hibrit araçların toplam satışlardan aldığı pay da geçen yıla göre iki kata yakın artarak yüzde 28,7’ye yükseldi. Elektrikli araç satışları ise bu yılın ilk 4 ayında 2024’ün aynı dönemine göre yüzde 85,5 artarak 42 bin 856 adede çıktı. Elektrikli araçların toplam satışlardan aldığı pay da iki kata yakın artışla yüzde 14’e dayandı.
ÖTV avantajı satışları patlattı
Türkiye'de elektrikli ve hibrit araç satışlarındaki artışın en önemli itici güçlerinden biri, çevreci araçlara tanınan vergi avantajı oldu. Yüksek enflasyonun etkisiyle içten yanmalı motorlu araçların tamamı yüzde 80’lik ÖTV dilimine girerken, bazı hibrit ve elektrikli modellerin yalnızca yüzde 10 oranında ÖTV’ye tabi tutulması, bu araçlara olan talebi adeta patlattı. Çevreci araçlara yönelik bu cazip vergi politikası, otomotiv markalarını da harekete geçirdi. BYD, Togg, Tesla, Kia, Ford, Peugeot, Opel, Citroen, Skoda, Hyundai gibi onlarca marka düşük ÖTV dilimine giren elektrikli ve hibrit modellerini Türkiye pazarına sunmak için adeta yarışa girdi. Yakın gelecekte pazardaki model çeşitliliğinin daha da artması bekleniyor.
RAKAMLAR…
%100
İlk 4 ayda hibrit otomobil satışlarındaki artış
%85,5
İlk 4 ayda elektrikli otomobil satışlarındaki artış
%43
Elektrikli ve hibrit otomobillerin satışlardaki payı
Mercedes-Benz’de EV payı %20’ye ulaştı
Mercedes-Benz dünyasında Türkiye, elektrikli otomobil satış adedi olarak 7. sırada yer aldı.
MERCEDES-BENZ Otomotiv İcra Kurulu ve Otomobil Grubu Başkanı Şükrü Bekdikhan, bu yılın ilk dört ayında sattıkları her 5 araçtan birinin elektrikli olduğunu söyledi. Bekdikhan, “Ocak-Nisan 2025 döneminde otomobil satışlarına baktığımızda da bu dönemde 2024’ün aynı aylarına oranla yaklaşık yüzde 5 büyüdüğünü görüyoruz. Mercedes-Benz olarak aynı dönemde elektrikli araç satışlarımızın oranı pazar ortalamasının üzerine çıkarak yüzde 19,7’ye ulaştı” diye konuştu. Bekdikhan, bu sonuçlarla birlikte Mercedes-Benz dünyasında, elektrikli otomobil satış adedi olarak 7. sırada yer aldıklarına dikkat çekti.

Bekdikhan, bu yılın üçüncü çeyreğinde pazara sunacakları yeni CLA’nın, Mercedes-Benz’in bu zamana kadar ürettiği en akıllı seri üretim modeli olacağına dikkat çekerek, “Yeni elektrikli CLA hem Microsoft hem de Google'ın yapay zekasını (AI) entegre eden ilk araç içi bilgi-eğlence sistemi olan yeni nesil MBUX’a sahip. Böylece birden fazla yapay zeka aracını, Mercedes arayüzü ile entegre çalıştırarak üst düzey müşteri deneyimi sunmayı hedefliyoruz. On dakika içinde yaklaşık 325 kilometre menzile kadar şarj edilebilen bu aracın maksimum menzili ise 792 km’ye kadar ulaşıyor. Tamamen elektrikli yeni CLA ile tüketicilerimizin talepleri doğrultusunda teknolojiyi kullanarak nasıl çözümler bulduğumuzu en iyi şekilde göstereceğiz” açıklamasını yaptı.
Mercedes-Benz ayrıca, 2025’in Eylül ayında IAA Münih’te tamamen elektrikli yeni GLC modelinin dünya lansmanını gerçekleştirecek. Bekdikhan, “2026 yılında Türkiye’de de pazara sunmayı hedeflediğimiz yeni GLC’yi tamamen elektrikli C-Serisi ve E-Serisi takip edecek” dedi.
